Всичко, което трябва да знаете за сублимацията (печат на плат)

печат на плат, сублимация

Най-вероятно вече знаете, че има хиляди начини, чрез които да създадете принтове върху платове. Естествено, някои от тях са добри , някои лоши, но един е наистина успешен и постига дълготрайни резултати. Печатът върху текстил, наречен сублимация, е модерният начин да постигнете дълготраен печат. Това си личи и по нарастващия пазарен дял на сублимационното принтиране. Данните показват, че до 2016 г. 384 милиона м2 плат са били подложени на сублимация. До 2021 се счита че това число ще стигне 892 милиона м2.

Сублимацията или печатането на плат започва да се използва първоначално за дизайнерска цел, но след като хората осъзнават колко е лесна технологията и какво може да се постигне с нея. Тя навлиза в текстила за облекло, за спално облекло. Днес малко над 70% от сублимираният текстил отива за облекло, 10% за рекламни материали,  8% за спално облекло и около 6% за технически текстил.

Какво е сублимация?

Сублимацията е процес при който със специално мастило се отпечатва надпис или картинка на специална сублимационна хартия и после върху плат. За разлика от обикновеното отпечатване, където мастилото остава върху повърхността на плата, при сублимацията, мастилото влиза вътре в тъканите и става част от тях. След като мастилото от трансферната хартия се притисне върху тъканите и се нагорещи със специална машина, то се слива с плата. Печата на плат е толкова траен, защото горещината от машината, отваря порите на тъканта и прави целия процес възможен. Следващата стъпка е отварянето на машината, което веднага охлажда тъканта и мастилото се втвърдява. Резултатът ще е, че мастилото ще се капсулова в полимерното покритие и  цветовете ще останат там вечно. Машините за печат върху текстил са доста скъпи, заради технологията им. Сублимационния печат върху текстил кара мастилото от течно да се превърне в газово състояние и после пак в течно.

Защо да изберем сублимация на тъкани?

Независимо дали желанието ни е да направим рекламни материали или персонален подарък тази технология ни помага да постигнем най-високо качество. Сублимацията остава вечно в текстила, защото се слива с плата. Освен това краищата на отпечатаното изображение не завършват рязко, а елегантно се сливат с основния цвят.

На какъв вид плат можем да отпечатаме лого или надпис чрез сублимация?

Като все по-разпространен метод, сублимацията печели фенове. Повечето хора обаче си мислят, че тя може да се използва само върху полиестерни тъкани, които са 100% полиестер. Самото сублимационно мастило наистина се поглъща само от полиестера в плата, но когато той е комбинация от няколко различни тъкани се получава по-ненаситен цвят. Печат на плат може да се направи на всякакви полиамидни тъкани, ликра, найлон и дори пластмаса. Много често хората го използват за да направят завеси, възглавници, покривки за маса, керамика, метални чинии, чаши, ски и сноубордове. Обща характеристика е, че колкото е по бял цвета, толкова по-наситени се отпечатват цветовете. Ако плата има примес 35% вискоза, то тогава цветовете изглеждат леко бледи, можете да ги причислите към винтидж стила. Платовете пък които имат примес и памук са тези които в най-ниска степен абсорбират цветовете. Важно е да се отбележи, че с правилния дизайн всичко може да изглежда добре.

Дигиталния печат, като иновация на мастилената индустрия

Мастилената индустрия има значение за всички, които използват принтери или вадят продукция, която е брандирана или снабдена с определени принтове. Сами се досещате, че това е много голям процент от продуктите днес, независимо дали са текстилни или не. Постоянно се правят някакви иновации, защото бизнеса има нужда от по-наситени и по-издържливи методи за печатане. Точно заради това и сублимационния печат е от такова важно значение. Машините за сублимация също преживяват редица подобрения и иновации, като увеличаване на скоростта и качеството на печата.

Каква е разликата с обикновения печат?

Просто отпечатването на някакви изображение е по-лесно като технология и е възможно да се направи върху по-широк спектър от материали. Минусът му е нетрайността при пране, както и релефа при допир. Естествено, има крайни продукти в определени индустрии, които не се влияят от това какъв релеф има едно изделие. Ако се подобрят тези недостатъци обикновеното отпечатване има потенциал да изпревари сублимацията.

Днес сублимацията е част от няколко индустрии - облеклото, спалното бельо, аксесоарите и рекламните материали. Декорациите и интериорния дизайн също не биха били такива каквито са сега без сублимационния печат. Рекламните материали пък се отъждествяват с шапки, престилки, знамена, фирмени флагове, банери и др.